Redenen-Ontbijten-Dieetbrug

Waarom is ontbijten nu zo belangrijk?

Iedereen kent het wel, ‘s ochtends heb je weinig tijd en haast en wordt het ontbijt vaak overgeslag, vergeten of haastig onderweg gegeten. Terwijl ontbijt de belangrijkste maaltijd is van de dag en belangrijk is voor je lichaam. Maar waarom eigenlijk? In dit blog wordt uitgelegd waarom ontbijt nu zo belangrijk is.

Het opstarten van de dag

Door in de ochtend tijd te maken en tijd te nemen voor een voedzaam ontbijt, plan je meteen je rustmoment in. Dit kan ervoor zorgen dat je de dag minder stressvol in gaat. Twee vliegen in één klap!

Minder snacken 

Een goede start van de dag met een ontbijt vol voedingsstoffen zorgt ervoor dat je gedurende de dag minder trek krijgt in tussendoortjes. Wanneer je het ontbijt overslaat eet je later op de dag grotere porties. Je krijgt minder trek in zoetigheid (de bekende ‘snack aanvallen’), omdat je bloedsuikerspiegel te laag is en je lichaam schreeuwt om energie (suiker). Het overslaan van je ontbijt heeft daardoor vaak een negatief effect op je gewicht.

Productiever

Een goed ontbijt zorgt ervoor dat je je beter kunt concentreren en presteren, ofwel, je bent een stuk productiever. Niet ontbijten heeft zelf effect op je korte termijn geheugen. Goed ontbijten op werk- en schooldagen is daarom extra belangrijk. 

Extra energie 

Na een nacht slapen is je bloedsuikerspiegel (je energieniveau) laag en heeft je lichaam behoefte aan nieuwe energie om goed te kunnen functioneren. Deze nieuwe energie haalt je lichaam uit een voedzaam ontbijt. Voedsel is namelijk de belangrijkste energiebron voor het lichaam. Voedsel kan worden gezien als een brandstof voor het lichaam. 

Door je ontbijt over te slaan blijft je bloedsuikerspiegel laag, dit kan een weeïg gevoel of zelfs hoofdpijn veroorzaken. Daarnaast heeft een lage bloedsuikerspiegel effect op je humeur je kunt hierdoor prikkelbaarder worden. 

Betere spijsvertering

Naast het krijgen van energie zet een voedingsrijk ontbijt je spijsvertering in de ochtend meteen goed op gang, oftewel, het zet je darmen aan het werk. Hierdoor verteer je alles wat je de rest van de dag eet een stuk beter en voorkomt het de zin in snacks. Begin je pas later op de dag met eten? Dan begint je stofwisseling en vetverbranding ook een stuk later op de dag. 

Gezond ontbijt

Een gezond ontbijt is granola. Let wel op granola, ontbijtflakes, muesli, cruesli en alle andere ontbijtgranen uit de supermarkt zijn niet gezond en zitten vol met suikers. Alleen zelfgemaakte granola is gezond en lekker ontbijt. Maak je granola dus zelf dit is een stuk gezonder.