Hoe gezond is fruit?

Op internet kun je veel welles-nietes-discussies over dit onderwerp lezen. Met als gevolg dat niemand er iets mee opschiet. Bepaalde soorten fruit zouden namelijk met teveel gif bespoten zijn. Andere soorten bevatten volgens anderen teveel suikers en passen dus niet in een dieet. Daarom nemen we in vijf stellingen de volgende prangende kwestie in behandeling: hoe gezond is fruit nu eigenlijk echt?

Stelling 1 – Bestrijdingsmiddelen vernachelen het fruit

Het is waar dat bepaalde soorten fruit met bestrijdingsmiddelen worden behandeld, maar zodra het fruit in de winkel ligt, zijn de meeste sporen van deze middelen alweer verdwenen. Natuurlijk moet je fruit altijd nog even onder stromend water wassen voordat je het gaat eten. Er kan immers nog altijd vuil en stof aan zitten.

Stelling 2 – Fruitsap is ongezonder dan fruit

Dit klopt. Aan fruitsappen worden namelijk soms ook andere ingredi├źnten toegevoegd, zoals extra suiker, citroenzuur of andere hulpstoffen. Het fructosegehalte is ook hoog, vrijwel net zo hoog als het suikergehalte in frisdranken. Bovendien zitten er in de sappen vaak geen vezels meer, terwijl vezels juist zo belangrijk zijn voor een goede darmwerking. 

Stelling 3 – Biologisch fruit is gezonder dan niet-biologisch fruit

Bij biologisch fruit worden gewoon minder bestrijdingsmiddelen gebruikt. Dat het meer voedingsstoffen zou bevatten als industrieel geteeld fruit, is vooralsnog niet bewezen. Wil je de voedingswaarde van fruit zo veel mogelijk behouden? Verdiep je dan in hoe je fruitsoorten het beste kunt bewaren. Zo kun je sommige soorten beter in de koelkast bewaren, voor weer andere vruchtensoorten geldt dat niet.

Stelling 4 – In fruit zitten te veel suikers

In fruit zit inderdaad fructose, ofwel vruchtensuiker. Hoeveel fructose er in een vrucht zit? Dat verschilt per fruitsoort. Zo bevatten druiven meer fructose dan appels. Of vruchten dan ook te veel fructose bevatten? Dat hangt af van je dieet. De richtlijn is in ieder geval twee porties fruit per dag. Dit komt neer op ongeveer 200 gram fruit.

Stelling 5 – Fruit kan ziektes helpen voorkomen

Het eten van fruit verlaagt de kans op diabetes type-2. Daarnaast kan het bepaalde vormen van kanker helpen voorkomen, zoals darmkanker. Het is dus zeker de moeite waard om iedere dag voldoende fruit te eten! Ben je een moeilijke fruiteter? Maak dan eens een bowl van verschillende fruitsoorten (zonder alcohol natuurlijk). En je kunt fruit ook in smoothies verwerken!