Dieetbrug-Gezond-Goedkoop

Gezond en toch goedkoop

Wil je graag gister nog beginnen met een gezonde levensstijl, maar ben je bang dat het gezonde leventje te duur voor je is? Met deze tips heb jij geen excuus meer, dus nu kun je lekker beginnen met gezond eten!

1. Maak een old school boodschappenlijstje

Met een boodschappenlijstje voorkom je dat jij je laat leiden door aanbiedingen die je eigenlijk niet nodig hebt. Bovendien moet je thuis van te voren een blik werpen in je koel- en kelderkast en weet je zeker dat je niets koopt wat je al hebt. Het geld dat je bespaart, kun je uitgeven aan je favo fruit. Hup, oogkleppen op, boodschappenlijst voor je neus en goedkoop en gezond boodschappen doen heb jij zo gedaan.

2. Koop ook eens ingevroren fruit en groenten

Als je maar een keer in de week langs de supermarkt fietst, heb je de kans dat sommige groenten aan het eind van de week slap zijn. Dit kun je voorkomen door ingevroren groenten te kiezen voor aan het eind van de week. Diepvriesproducten hoeven niet altijd per definitie ongezonder te zijn.

3. Ga naar de markt

Het prijsverschil tussen een supermarkt en de markt is groot. Onze tip? Koop vooral je groenten, zaadjes en noten op de markt en koop aan het einde van de dag, vlak voor de boel wordt opgebroken. Dan willen de marktkooplieden van hun laatste producten af en kun je de beste deals maken. Enige kanttekening: fruit en groenten van de markt vergaat doorgaans sneller.

4. Contant geld

Meestal koop je minder producten als je van te voren een briefje pint, dan dat je je pinpas bij de kassa gebruikt. En nog beter: pin een bedrag waar je de hele week mee moet doen. Je uitgaven zijn op deze manier een stuk duidelijker waardoor je geen uitschieters zult maken.

5. Eet meer peulvruchten

Wat maakt de boodschappen zo duur? Vlees en vis behoren tot de duurste voedingsproducten. Door meerdere keren per week vegetarische gerechten klaar te maken, bespaar je jezelf tijd en doe je iets goed voor dier en milieu. En niet te vergeten voor je portemonnee.

6. Plan, plan plan

Planning is key. Door groot in te kopen ben je vaak goedkoper uit. Maak vervolgens meerdere porties klaar en vries deze in. Laat thuis? Pak wat uit je eigen vriezer, in plaats van een pizza uit de vriezer van de supermarkt. Hetzelfde kun je doen met tussendoortjes. Maak ladings verse repen, bananenbrood of worteltaart en eet de rest van de week lekker op. Goedkoop en ook nog eens gezond.